Ja se sap que qualsevol material didàctic que els docents escullin ha de ser l’adequat segons el context on hagi de ser utilitzat. De l’elecció d’aquest material en dependrà l’èxit o el fracàs de la pràctica. Aquest article de Pedro Marquès Graells, de la Universitat Autònoma de Barcelona, pretén donar uns criteris per seleccionar i avaluar qualsevol software educatiu des d’un punt de vista objectiu i tenint en compte el context on s’hagi de dur a terme la pràctica.
Aquest autor estableix un seguit de premisses a tenir en compte i parla d’una perspectiva interessant d’individualització de l’aprenentatge, dient que aquest tipus de software pot ser útil per atendre a les diferents necessitats d’un alumnat divers.
Per avaluar els programes, l’autor desglossa un conjunt de característiques i indicadors que creu que han de tenir els programes per fer-los adequats a diferents situacions i, a partir d’aquestes característiques, Marquès proporciona una fitxa d’avaluació (pàg. 5 – 7) que us recomano que li feu un cop d’ull ja que és molt completa, clara i concisa i, a més, inclou els aspectes claus que han de tenir aquests programes (podent-los modificar, si cal). Aquesta fitxa d’avaluació, si més no, pot ser molt útil per tenir una referència.
Ara bé, i tal com remarca l’autor, un material didàctic no serà útil només per passar una fitxa d’avaluació objectiva. És per això que, a més de la qualitat, cal tenir en compte si les seves característiques específiques són adequades al context on s’utilitzarà el material, al marc de la intervenció educativa. Marquès ens facilita a la pàgina 8 del seu article, un conjunt d’aspectes a tenir en compte a l’hora de la selecció d’un programa educatiu.
Així doncs, cal dissenyar les activitats d’aprenentatge i les metodologies intentant assegurar, tot el possible, el tractament a la diversitat i a l’adquisició dels aprenentatges o objectius que el professor hagi establert. Per intentar assegurar-ho tot el possible, és bo avaluar el material a utilitzar, en el nostre cas, el software educatiu, i cal tenir eines per fer-ho i per adaptar-lo, si cal, al context on es dugui a terme la intervenció educativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada