dilluns, 28 de març del 2011

Avaluació i selecció de software educatiu

Ja se sap que qualsevol material didàctic que els docents escullin ha de ser l’adequat segons el context on hagi de ser utilitzat. De l’elecció d’aquest material en dependrà l’èxit o el fracàs de la pràctica. Aquest article de Pedro Marquès Graells, de la Universitat Autònoma de Barcelona, pretén donar uns criteris per seleccionar i avaluar qualsevol software educatiu des d’un punt de vista objectiu i tenint en compte el context on s’hagi de dur a terme la pràctica.

Aquest autor estableix un seguit de premisses a tenir en compte i parla d’una perspectiva interessant d’individualització de l’aprenentatge, dient que aquest tipus de software pot ser útil per atendre a les diferents necessitats d’un alumnat divers.

Per avaluar els programes, l’autor desglossa un conjunt de característiques i indicadors que creu que han de tenir els programes per fer-los adequats a diferents situacions i, a partir d’aquestes característiques, Marquès proporciona una fitxa d’avaluació (pàg. 5 – 7) que us recomano que li feu un cop d’ull ja que és molt completa, clara i concisa i, a més, inclou els aspectes claus que han de tenir aquests programes (podent-los modificar, si cal). Aquesta fitxa d’avaluació, si més no, pot ser molt útil per tenir una referència.

Ara bé, i tal com remarca l’autor, un material didàctic no serà útil només per passar una fitxa d’avaluació objectiva. És per això que, a més de la qualitat, cal tenir en compte si les seves característiques específiques són adequades al context on s’utilitzarà el material, al marc de la intervenció educativa. Marquès ens facilita a la pàgina 8 del seu article, un conjunt d’aspectes a tenir en compte a l’hora de la selecció d’un programa educatiu.

Així doncs, cal dissenyar les activitats d’aprenentatge i les metodologies intentant assegurar, tot el possible, el tractament a la diversitat i a l’adquisició dels aprenentatges o objectius que el professor hagi establert. Per intentar assegurar-ho tot el possible, és bo avaluar el material a utilitzar, en el nostre cas, el software educatiu, i cal tenir eines per fer-ho i per adaptar-lo, si cal, al context on es dugui a terme la intervenció educativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada