divendres, 3 de juny del 2011

Internet a l'aula: les Webquest

És molt probable que avui en dia la majoria de docents coneguin o sàpiguen què és una webquest. Ara bé, l’ús de la webquest no és proporcional al valor anteriorment citat. Per què?
Dins l’article proposat hi ha una cita de Rich Levine que val la pena comentar:

“Buena enseñanza es buena enseñanza con o sin el uso de la tecnología. Utilizar un ordenador o la Internet no asegura per se el aprendizaje. Las buenas experiencias de aprendizaje desafían a los estudiantes a resolver problemas mediante la investigación de calidad, analizando información, sintetizando posibilidades, haciendo juicios y creando productos interesantes para comunicar sus resultados. La tecnología puede utilizarse como herramienta para hacer esas excitantes experiencias de aprendizaje todavía más profundas, ricas y motivadoras, permitiendo a los estudiantes obtener información de fuentes a las que normalmente no serían capaces de acceder, procesando información de formas diversas y realizando productos significativos que demuestren verdadero aprendizaje y que puedan compartir con otras personas de maneras dinámicas y atractivas.”

Molts mestres tenen raó quan diuen que per oferir als seus alumnes un aprenentatge de qualitat no necessiten la tecnologia, però mantenen una posició molt egoista i demostren que en absolut estan pensant en els seus alumnes.

Com hem dit diverses vegades en aquest bloc, els infants d’avui són infants digitals i, per tant, tot allò que sigui digital té un plus afegit que els dóna comoditat, seguretat i confiança. Encara que els mestre pensi que deu llibres de la biblioteca són el mateix que deu enllaços a pàgines d’informació, pels alumnes no ho és. La comoditat, la confiança i la facilitat que tenen a l’hora de navegar no té res a veure amb l’avorriment que els suposa anar passant pàgines.

Compte amb no malinterpretar aquestes paraules. L’ús de llibres és important, però ho és tant com l’ús de la xarxa. El mestre que creu que no necessita utilitzar la tecnologia a l’aula ha de valorar que en un llibre els seus alumnes només trobaran la informació escrita, algun esquema i alguna fotografia. En canvi, la xarxa ofereix infinitud de formes de presentar la informació, convertint la cerca en un museu audiovisual que no avorreix ni cansa, doncs cada moment i cada consulta són diferents de l’anterior.

L’article de Jordi Adell, un dels referents pel què fa a innovació educativa, se centra en les webquest. Presenta un magnífic article on explica què són, d’on surten, com s’han d’utilitzar, per què s’han d’utilitzar, com s’han d’avaluar i com es poden crear. És molt clar i entenedor, a més de ser una molt recomanable lectura per a tots aquells mestres egoistes que no volen utilitzar-les, per aquells més porucs que no s’atreveixen a fer servir la tecnologia i per a tots aquells que els agradaria utilitzar-les o que ja les estan utilitzant i volen saber-ne més.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada